gestaltningsteknik

visade för ett tag sedan ljussättningen jag gjorde för inlämningen vi hade. skrev att jag valde den scenen för att den såg lättare ut än de andra men bestämde mig direkt efter för att prova ljussätta en av de andra scenerna också. visade sig vara rätt simpelt. före/efter-resultatet ser ni ovan.

detta var sista uppgiften vi hade under detta moment. vi skulle göra en reklamspot på 10-15 sekunder så jag hittade på något ordvitsigt namn på en skokedja och gjorde en reklam till den. kvaliteten på renderingen är sämst men ni kan ju kolla den i 720 så blir det åtminstone lite mindre plågsamt. är sjukt kul tho. är visserligen förbannad på att maya bråkar mest hela tiden men när man lyckas lösa något är det fantastiskt. ska försöka fortsätta pyssla med detta när jag har tid. KUL!

Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej! Åh säg att jag har hittat en blogg av någon som går Digital medieproduktion i Ume! (Hurra, för det har jag iaf uppfattat det som)

Jag funderar själv starkt på att söka DMP till hösten, och hoppas du kanske kan ge mig nåt litet svar på hur det är :) Det verkar vara den mest attraktiva utbildningen för mig, jag är mest intresserad av film men tycker även fotografi och design och sånt är ganska kul. Så jag undrar om du tycker är en bra ide att gå DMP då, för jag har ju uppfattad det som att det är en väldigt bred utbildning. Liksom, om man inte är superintresserad av allt, men av vissa av ämnena. Och om du tycker om det är allmänt bra utbildning och att man får göra vettiga saker? Men det verkar det ju som att du tycker efter att ha kollat igenom din blogg iofs :) Och om det känns som man får en bra chans till arbete efteråt?
Jättetacksam för svar iaf! Och superfin blogg du har!

Svar: Förlåt för jättesent svar. Har tydligen inte varit inloggad på alldeles för länge. Men ja, det stämmer! Jag är en lycklig DMP-student i mina bästa år. Ansökningen var väl 15e så är ju lite sent att komma med svar nu men kanske kan vara kul att höra ändå!
Jag tycker att denna utbildning är det roligaste jag gjort någonsin. Känns som att jag leker mig till en examen. Som du säger är det väldigt brett, vi får verkligen testa på allt möjligt under våra tre år. När jag sökte var jag mest intresserad av foto och trodde att jag skulle få syssla med det en hel del men i och med att vi läser så oerhört många olika ämnen brukar vi generellt sett bara ha ett moment inom varje ämnesområde. Detta tycker jag dock är väldigt bra just på grund av att det mesta är besläktat med varandra på något sätt och personligen har jag stött på många nya områden som jag aldrig ägnat en tanke tidigare men som nu känns ännu roligare än det jag intresserade mig för innan.
Vad gäller film har vi bara ett moment som ägnas åt detta men andra moment kan också öppna upp för användandet av film genom att exempelvis göra reklamfilmer eller trailers osv. Vi har ofta ganska fria ramar på det sättet. Vissa examinationer går liksom att lösa på lite olika sätt. Alla kurser vi läser känns åtminstone väldigt relevanta och ger en väldigt bra grund som medieproducent. Ytterligare ett plus är den fria terminen vi har termin 5. Då får vi läsa precis vad vi vill, precis var som helst. Vissa åker utomlands och pluggar och andra stannar kvar i Sverige men det öppnar i varje fall upp för möjligheten att fördjupa sig i det som intresserar en mest. Sen är vi väldigt små klasser, ca 30 studenter per klass, så vi har stört bra sammanhållning och kontakt med lärarna vilket alltid är fint.
På arbetsfronten är det väldigt olika. Har lite dålig koll på hur stor andel av alumnerna som arbetar inom media idag men som jag förstått det är DMP-studenterna väldigt eftertraktade just för att vi har så pass bred kompetens. Bortsett från det startar många egna företag eller frilansar och verkar ha lyckats väldigt bra. Vissa studerar också vidare efter examen för att fördjupa sig ytterligare i något ämne men de alumner vi träffat genom gästföreläsningar osv menar att deras utbildning hos DMP hjälpt dem väldigt mycket i arbetslivet. Är förstås lite svårt att vara objektiv i och med att vi av uppenbara skäl endast fått träffa de alumner som lyckats inom medievärlden men med den kompetensen vi får tror jag utan tvekan att DMPs studenter är attraktiva för många olika företag.
Blev långt det här men hoppas att du sökte i alla fall och att vi ses i höst. HARE BÄST!
Jennifer

2015-03-30 @ 16:05:51
URL: http://fannyblingman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0