utställningarna

kom på att jag glömde berätta om de fina utställningarna jag besökte i london medan malin hade skola. kanske ska vara duktig och säga att ingen av bilderna är mina utan skamlöst stulna från interwebz. mestadels för att det är förbjudet att fotografera ca överallt.

den första jag besökte var väldigt liten men innehöll ett stort antal av norman parkinsons ikoniska fotografier. helt sjukt vilken skillnad det är att se dem i verkliga livet. dog finhetsdöden.
 
efteråt gick jag vidare till national portrait gallery för att se suffragettes: deeds not words. tyckte att den skulle fått betydligt större utrymme än den hade men herrrrregu vilka kvinnor alltså. en stor del fokuserade på mary richardsons attack mot målningen rokeby venus som en aktion mot emmeline pankhursts fängslande men gav också mycket information om wspus kamp för kvinnors rösträtt och andra rättigheter, motståndet de mötte av olika myndigheter samt bilder och viss bakgrundhistoria bakom de mest framstånde medlemmarna. den tacksamhet och drivkraft jag kände efter detta var helt otrolig. vi vore ingenstans utan dessa fantastiska människor.


passerade också national gallery som är så otroligt vackert och bestämde mig för att gå in ett tag. är så enormt så hann inte se mycket alls men sprang bland annat på dessa två ickefärdigställda michelangelo. tyckte att det var helt fantastiskt att se underarbetet bakom hans målningar. gav en helt annan inblick i konstverken. det var allt om london! fina, fina vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0