Svensbylijda


För en vecka sedan väckte mamma mig med orden "Skulle du vilja äta frukost på Svensbylijda?". Jag blev överlycklig och tackade ja!

Svensbylijda är en gammal bondgård från 1800-talet med många fina byggnader och hemskt vacker natur. Jag hade lite skolarbete kvar att göra så jag och mamma bestämde oss för en plugg-picknick! Det är bästa sortens plugg.


Det var soligt, varmt och helt fantastiskt mysigt!

När vi ansåg oss klara med pluggandet och fikandet bestämde vi oss för att gå och titta lite i husen. Jag har varit här många gånger förut men det är alltid lika mysigt. Tänker alltid att jag skulle kunna flytta in på en gång!





Bara tanken på att vakna i ett sovrum som det här gör mig lite euforisk. Knarrande golv, trasmattor och öppen spis. Åh <3

Bondgården har en tillhörande bagarstuga.

Där har de tapetserat med gulnade tidningar. Fint!

I ett av husen på gården finns ett litet café. Vi kikade in och samtalade lite med kvinnan som stod i kassan. Mamma berättade efteråt att kassörskan var politiker vilket egentligen var rätt uppenbart; ordvalen och samtalsmetodiken avslöjade henne. Älskar människor som verkligen kan sitt yrke!

Efter att spenderat nästan tre timmar på Svensbylijda var det dags att åka hem. Det är alltid trist att åka därifrån men det underlättade förstås när vyn på hemvägen var såhär vacker. Finfina förmiddagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0